Zmiany wprowadzono z powodu: edycja
PROGRAM WYCHOWAWCZY
PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY
PODSTAWOWEJ W RUDNIE
Program powstał w oparciu o obowiązujące akty prawne i wewnątrzszkolne dokumenty szkoły.
-
Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (DzU 1997 nr 78, poz. 483 ze zm.);
-
Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: DzU 2004 nr 256, poz. 2572 ze zm.);
-
Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: DzU 2006 nr 97, poz. 674 ze zm.);
-
Powszechną Deklarację Praw Człowieka z 10 grudnia 1948 r.;
-
Konwencję o Prawach Dziecka przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.;
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU 2009 nr 4, poz. 17);
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (DzU 2007 nr 83, poz. 562 ze zm.);
-
Statut Szkoły;
-
Program Profilaktyczny Szkoły
Naczelny cel wychowania:
Wychowanie dziecka na człowieka umiejącego wykorzystywać wiedzę w praktyce, posługującego się zdobytymi umiejętnościami, przestrzegającego obowiązujących norm społecznych, umiejącego dbać
o zdrowie i bezpieczeństwo.
Rolą szkoły jest uświadomienie rodzicom istoty czynnego udziału w procesie wychowania:
- zainteresowanie postępami edukacyjnymi dzieci i ich postępowaniem w szkole,
- dostrzeganie pierwszych oznak problemów, szybkie reagowanie na trudną sytuację,
- aktywna współpraca ze szkołą w zakresie obowiązków Rady Rodziców oraz aktywny udział w życiu szkoły
Główną odpowiedzialność za proces wychowania dzieci ponoszą rodzice.
Szkoła stanowi w tym procesie istotne wsparcie, dąży do tego aby uczniowie:
1. znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego
(w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym),
2. rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,
3. mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów nauczania, jak i całej edukacji na danym etapie,
4. poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia celów i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,
5. uczyli się dialogu i współdziałania z innymi dla dobra wspólnego – jako podstawy życia społecznego,
6. stopniowo przygotowywali się do odpowiedzialnego pełnienia przyszłych ról w rodzinie, społeczności lokalnej, państwie i w świecie,
7. rozpoznawali i szanowali wartości moralne zarówno w wymiarze osobistym, jak i społecznym.
Zadania wychowawcze szkoły
I. Rozwój własnej osobowości ucznia:
1. Budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej.
2. Pomoc w rozpoznawaniu i rozwijaniu zainteresowań, talentów i możliwości twórczych, promowanie pracowitości.
3. Pomoc w poszerzaniu samokształcenia i wzmacnianiu samooceny.
4. Podnoszenie kultury osobistej.
5. Promowanie zdrowego stylu życia.
6. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania trudności i problemów na drodze rozwoju.
7. Pomoc w poznaniu i przyjęciu właściwej hierarchii wartości moralnych – ukierunkowanie na poszanowanie godności człowieka, prawdy, dobra i piękna w świecie.
II. Troska o bezpieczeństwo uczniów:
1. Zapoznanie uczniów z obowiązującymi przepisami BHP i koniecznością ich przestrzegania.
2. Realizowanie na lekcjach wychowawczych tematyki dotyczącej bezpieczeństwa w szkole i poza nią.
III. Uczestnictwo w grupie:
1. Kształtowanie umiejętności nawiązywania prawidłowych więzi z innymi i współdziałania w grupie.
2. Pobudzanie otwartości wobec odmiennych opinii, uczenie uważnego słuchania oraz asertywnego wyrażania poglądów, uczuć i krytyki.
3. Mobilizowanie do poświęcenia własnego czasu i umiejętności w pracach na rzecz klasy i szkoły.
4. Pomoc w rozpoznawaniu i kontrolowaniu emocji oraz we właściwym rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych. Przeciwdziałanie wszelkim przejawom przemocy.
5. Kształtowanie odpowiedzialności za samego siebie, za innych, za mienie klasy i szkoły oraz za środowisko naturalne.
IV. Przygotowanie do życia w społeczeństwie:
1. Uczenie samorządności w klasie i w szkole.
2. Zachęcanie do podejmowania inicjatywy i działań na korzyść własną, kolegów, rodziny i środowiska.
3. Rozwijanie wrażliwości na potrzebujących i udzielanie im wsparcia – zachęcanie i organizowanie różnych form działalności charytatywnej.
4. Rozwijanie tolerancji wobec ludzi różnych światopoglądów, kultur i narodowości, budzenie poczucia jedności społecznej.
5. Rozwijanie wrażliwości wobec osób z niepełnosprawnościami.
6. Przygotowanie uczniów z niepełnosprawnościami do życia w społeczeństwie.
7. Przygotowanie do właściwego pełnienia funkcji w rodzinie.
8. Przygotowanie do właściwego korzystania z mass-mediów oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych.
9. Profilaktyka zagrożeń, jakie niesie ze sobą życie w nowoczesnym społeczeństwie.( treści zawarte w programie profilaktycznym szkoły.)
10. Promowanie postaw proekologicznych.
V. Dbałość o dziedzictwo szkoły, środowiska lokalnego, narodowego i światowego
1. Aktywny udział w tradycyjnych imprezach szkolnych i środowiskowych.
2. Pielęgnowanie obyczajów i tradycji regionalnych oraz narodowych.
3. Kształtowanie postaw patriotycznych – upamiętnianie ważnych rocznic narodowych oraz poznawanie i promowanie wzorców wybitnych patriotów.
4. Troska o miejsca pamięci i zabytki.
5. Poznawanie wybitnych przedstawicieli różnych dziedzin nauki, kultury i sztuki.
6. Budzenie zainteresowania dziedzictwem kulturowym Europy i poznawanie go na zajęciach.
Zadania do realizacji przez osoby bezpośrednio zaangażowane w proces wychowania
Zadania nauczyciela |
Cele i realizacja |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1. Rozwijanie zainteresowań uczniów 1.1.Praca z uczniem zdolnym 1.2 Praca z uczniem mającym trudności w nauce |
diagnoza, poznanie i rozwijanie uzdolnień uczniów (lekcje z wychowawcą) zajęcia rozwijające uzdolnienia i zainteresowania uczniów: ( np. zajęcia artystyczne, sportowe) promowanie osiągnięć uczniów: udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych, sportowych, wystawa prac uczniów na korytarzach, w klasach, w gazetce szkolnej i powiatowej, oraz na stronie internetowej szkoły - prowadzenie zajęć wyrównawczych, kompensacyjno - korekcyjnych, - organizowanie pomocy w odrabianiu lekcji - dostosowanie form, metod i technik pracy do specyficznych trudności dziecka - współpraca z pedagogiem, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Ośrodkiem Zdrowia, z GOPS |
Wychowawcy, pedagog szkolny Nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne, nauczyciel biblioteki, pedagog szkolny Wychowawcy klas Dyrektor szkoły, nauczyciele, pedagog szkolny |
Cały rok Cały rok Cały rok Cały rok |
2. Kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji i poszerzania wiedzy |
Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju osobistego uczniów: - wykorzystanie pracowni komputerowej w trakcie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - korzystanie z pomocy naukowych - wykorzystanie zasobów biblioteki szkolnej, multimediów i internetu - wykorzystanie platformy edukacyjnej |
Nauczyciele |
Cały rok |
3. Umiejętność pracy w zespole |
- udział uczniów w zawodach sportowych, konkursach przedmiotowych, interdyscyplinarnych, artystycznych, projektach edukacyjnych - działania samorządu uczniowskiego, imprezy, uroczystości - prowadzenie gazetki szkolnej |
Nauczyciele Opiekun samorządu Opiekun szkolnej gazetki |
Cały rok |
4. Umiejętności komunikacji międzyludzkiej |
- nabywanie nawyków kulturalnego zachowania się w towarzystwie oraz umiejętności prowadzenia rozmowy - kształtowanie zdolności rozwiązywania konfliktów - nabywanie zasad właściwej komunikacji - kształtowanie umiejętności aktywnego i empatycznego słuchania innych |
Pedagog szkolny, wychowawcy, nauczyciele |
Cały rok |
5. Kształtowanie kultury języka |
- utrwalanie zasad poprawnego posługiwania się językiem w mowie i piśmie - udział w konkursach literackich, recytatorskich, ortograficznych, czytelniczych, lekcje biblioteczne - wyjazdy do kina, teatru, muzeum, GOK-u |
Wychowawcy, nauczyciel języka polskiego, bibliotekarz |
Cały rok |
6. Kształtowanie u ucznia postawy przynależności do środowiska szkolnego, lokalnego, narodowego i światowego |
- udział i pomoc w organizacji uroczystościach szkolnych, lokalnych i państwowych (organizowanie apeli, akademii, kiermaszu, festynu, imprez szkolnych zgodnie z harmonogramem) - aktywna praca samorządu uczniowskiego:
- kultywowanie tradycji i obyczajów regionalnych, kształtowanie postaw patriotycznych:
- poznawanie symboli narodowych i kształtowanie nawyku okazywania im szacunku, - zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia:
|
Dyrektor, samorząd uczniowski, wychowawcy, nauczyciele wg harmonogramu uroczystości |
Cały rok |
7. Kształtowanie w uczniach tolerancji |
-tworzenie sytuacji sprzyjających kształtowaniu sposobów kulturalnego wyrażania własnego zdania, uważnego słuchania innych -poznawanie kultur, religii, tradycji innych narodów |
Wychowawcy, pedagog, nauczyciele |
Cały rok |
8. Ukierunkowanie uczuć i emocji |
- kształtowanie umiejętności okazywania własnych uczuć i emocji - nauka kontroli własnych emocji - umiejętność budowania właściwych relacji z rówieśnikami i otoczeniem - zdobywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem |
Spotkania z pedagogiem szkolnym, spotkania okolicznościowe z członkami rodzin |
Wg planu pracy szkoły |
9. Rozwiązywanie problemów i trudnych sytuacji |
- nabywanie postaw asertywnych, nauka stosownego używania słowa „nie” jako postawy, dzięki której możemy zachować swoją tożsamość i poczucie własnej wartości - nabywanie i rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów w grupie - rozwijanie umiejętności zachowania się w sytuacjach nietypowych/trudnych - nabywanie umiejętności akceptacji osób niepełnosprawnych, współorganizowanie spotkań integracyjnych |
Dyrektor szkoły, wychowawcy, samorząd uczniowski, pedagog szkolny, |
Wg planu pracy szkoły |
10. Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa w szkole i poza nią Wdrażanie do realizacji zadań szkolnego programu profilaktyki |
- kształtowanie umiejętności prawidłowego stosowania zasad bezpieczeństwa obowiązujących w klasie, szkole i środowisku (pogadanki, prelekcje, próbne alarmy) - kształtowanie umiejętności prawidłowego reagowania w sytuacjach zagrożenia: (pogadanki, próbne alarmy) - nabywanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy: (udział w zajęciach udzielania pierwszej pomocy, zajęcia warsztatowe ,„Europejski Dzień Przywracania Czynności Serca) - nabywanie umiejętności w obszarze edukacji komunikacyjnej: (udział w zajęciach i zdobycie karty rowerowej, spotkania z policją, zajęcia w terenie) |
Dyrektor, wychowawcy, pielęgniarka , nauczyciel wychowania fizycznego oraz techniki, |
Wg planu pracy szkoły |
11. Współpraca z rodzicami i instytucjami wspomagającymi szkołę |
- kształtowanie integralnych działań wychowawczych szkoły i rodziny: (zebrania z rodzicami, konsultacje, współpraca z rodzicami w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych: festyn, zabawa karnawałowa, wyjazdy do teatru) - wzmacnianie prawidłowego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego: (tworzenie opieki i pomocy materialnej dla potrzebujących uczniów, współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, ośrodkiem pomocy społecznej, Caritas parafialnym) |
Dyrektor, wychowawcy, pedagog szkolny, nauczyciele |
Wg planu pracy szkoły |
12. Dbamy o zdrowie Wdrażanie do realizacji zadań szkolnego programu profilaktyki |
- rozbudzanie potrzeby ochrony środowiska naturalnego poprzez realizowanie edukacji ekologicznej: ( konkursy, apele, wycieczki do miejsc ochrony przyrody, ścieżki przyrodnicze, współpraca z Nadleśnictwem, z Kołem Łowieckim) - diagnozowanie swoich potrzeb, nawyków i kształtowanie umiejętności określania ich wpływu na zdrowie( ankiety) - promowanie wartości zdrowego stylu życia: (pogadanki, dyskusje, spotkania z pielęgniarką ) - doskonalenie sprawności fizycznej (udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowych, wyjazdy na zawody sportowe) - aktywne spędzanie wolnego czasu: (artykuły prasowe i gazetki klasowe) - tworzenie bezpiecznego, wolnego od uzależnień, narkotyków środowiska wychowawczego szkoły - kształtowanie asertywnych postaw wobec środków uzależniających poprzez sztukę odmawiania, wzajemne wspieranie, werbalizację potrzeb ( Zajęcia z asertywności, realizacja na godzinach wychowawczych, lekcjach wychowania do życia w rodzinie, tematów o systemie wartości, kształtowaniu charakteru ) |
Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele Nauczyciel wychowania fizycznego Wychowawcy Wychowawcy, Dyrektor Szkoły,Nauczyciele Wychowawcy, Dyrektor Szkoły,Nauczyciele |
Wg planu pracy szkoły |
Efekty działań wychowawczych :
Uczeń naszej szkoły :
- jest aktywny, ciekawy świata,
- zna swoje prawa i obowiązki,
- chce i potrafi pozytywnie zaprezentować się na forum klasy i szkoły i środowiska,
- rzetelnie pracuje w celu zdobycia potrzebnej wiedzy,
- chętnie nawiązuje kontakty, prezentuje swój punkt widzenia i rozważa poglądy innych,
- stara się przewidywać skutki swoich działań, cieszy się z sukcesów i akceptuje porażki,
- zna zagrożenia występujące w jego środowisku, potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym,
- rozumie potrzebę zdrowego trybu życia, dbania o estetykę wyglądu oraz higienę osobistą,
- potrafi komunikować się w językach obcych,
- umiejętnie korzysta z komputera i technik informatycznych,
- umie dokonywania wyborów zgodnych z własnym sumieniem i światopoglądem,
- zna i szanuje tradycje i kulturę własnego narodu oraz innych kultur,
- próbuje świadomie planować swoją przyszłość,
- jest przygotowany do dalszej nauki w gimnazjum
Główne formy pracy wychowawczej:
1. Realizacja celów wychowawczych przez wszystkich nauczycieli podczas każdej lekcji oraz podczas zajęć pozalekcyjnych.
2. Realizacja zaplanowanych tematów na lekcjach wychowawczych.
3. Indywidualne rozmowy nauczycieli z uczniami.
4. Stała troska wszystkich nauczycieli o odpowiednią kulturę osobistą uczniów (język, ubiór, postawa).
5. Spotkania uczniów oraz rodziców (indywidualne i grupowe) z pedagogiem szkolnym oraz współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
6. Spotkania nauczycieli z rodzicami, wspieranie ich wysiłków wychowawczych i ścisła współpraca szkoły z Radą Rodziców.
7. Organizacja dodatkowych zajęć pozalekcyjnych.
8. Organizacja konkursów przedmiotowych, artystycznych oraz zawodów sportowych.
9. Działalność biblioteki szkolnej.
10. Działalność samorządu szkolnego i samorządów klasowych.
11. Praca na rzecz szkoły i jej otoczenia: troska o estetykę pomieszczeń, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, prace porządkowe i pielęgnacja otoczenia.
12. Promowanie, organizowanie, koordynowanie i wspieranie różnych działań charytatywnych na rzecz ludzi i ochrony środowiska.
13. Organizacja apeli i akademii upamiętniających ważne rocznice narodowe.
14. Organizacja imprez oraz spotkań okolicznościowych i środowiskowych (np. Dzień św. Mikołaja, Dzień Seniora ) zgodnie z kalendarzem imprez.
15. Organizacja wyjazdów i wyjść edukacyjnych.
16. Zajęcia o tradycjach regionalnych: poznawanie historii, tradycji i zwyczajów regionu oraz ważnych postaci w dziejach Śląska. ( Izba Pamięci w Rudnie)
17. Współpraca z parafią. ( np. rekolekcje szkolne)
18. Współpraca z policją, strażą,
19. Współpraca z innymi organizacjami działającymi w gminie i w regionie, z organizacjami pozarządowymi, prowadzącymi działalność społeczną, oświatową i kulturalną.(np. Policja, Straż, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Caritas parafialny, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, GOK Rudziniec, Rzecznik Praw Dziecka w Warszawie, NZOZ Bojszów
Monitoring i ewaluacja
Monitoring programu wychowawczego prowadzony jest na bieżąco przez dyrektora szkoły, wychowawców, pedagoga. Poddawany jest systematycznej ewaluacji i modyfikowany zgodnie z zaistniałymi sytuacjami, ma charakter otwarty. Ewaluacja programu dokonywana będzie na zakończenie każdego roku szkolnego. Bieżący monitoring i roczna ewaluacja pozwala na określenie mocnych i słabych stron podjętych oddziaływań wychowawczych.
Narzędzia monitorujące: obserwacja zachowań uczniów, aktywności, rozmowy z uczniami i z rodzicami, analiza wytworów uczniów, dokumentów szkolnych, wywiady z nauczycielami i z pracownikami szkoły.
Narzędzia ewaluacyjne: informacje udzielane przez nauczycieli, uczniów i rodziców, sprawozdania wychowawców z realizacji planów wychowawczych, informacje zebranych podczas spotkań z rodzicami, informacje dotyczące współpracy z instytucjami wspomagającymi, sprawozdania opiekunów zajęć dodatkowych i samorządu szkolnego, ankiety dla uczniów, ankiety dla rodziców, wywiad (dyrektor szkoły, rada rodziców) obserwacja i ocena zachowań.
Publikacja dnia: 17.11.2016
Dokument z dnia: 17.11.2016
Dokument oglądany razy: 750